9. ročník Jízdy Nepravidelnosti

Publikováno dne: 10 August 2024 Autor: autor: Jihlavské listy, foto: Lea Báťová

Motocykly vyrobené do roku 1980 se každé léto účastní ve Štokách tzv. Jízdy nepravidelnosti. V pořadí již devátý ročník pořádal v sobotu 10. srpna Automotoklub Jihlava. Při tomto amatérském závodu na veteránech účastníci nesoutěží, kdo jede nejrychleji. Motoristé projíždějí dva 17kilometrové okruhy. Vyjíždějí z autokempu Štoky lesem kolem Smrčné. Následně se přes Petrovice vracejí zpět do kempu. Druhý okruh jedou naopak. Vyhrává ten, kdo má v zajetých časech z obou okruhů nejmenší rozdíl.

„Tentokrát se sešlo 49 motocyklů. Z toho bylo asi 10 % těch starších do roku 1945. Měli jsme štěstí, že nám počasí zase vyšlo, což je dobře,“ přiblížil Martin Med z Automotoklubu Jihlava, který poděkoval za podporu a ceny obcím Štoky a Smrčná.
Závodníků bylo letos o 14 více než v loňském roce. Z toho tři účastníci byli mimo pořadí. Ve všech případech se jednalo o motocykly se sidecarami.

„Letos zvítězil pan Lukáš Krčál s Jawou 05 Pionýr z roku 1964, druhý byl pan Pavel Buček na Arielu 350 z roku 1952, třetí byl pan Kamil Bártů na ČZ 572/5 z roku 1963,“ shrnul výsledky Med. Z výsledkové listiny vyplývá, že vítěz měl mezi oběma zajetými časy rozdíl dvě sekundy

Martin Med jel na Jawě 175 z roku 1957 a skončil v celkovém pořadí na 12. místě s rozdílem 12 sekund mezi jednotlivými časy.
Loni poprvé závodila žena, letos byly na startu dokonce závodnice dvě. „Jednou byla paní Petra Zemanová, ta jela s Jawou 250 Pérák a druhá byla paní Olga Dušková na Arielu 500. Paní Zemanová dostala cenu, že vyhrála dámskou jízdu,“ upřesnil zástupce Automotoklubu Jihlava.

Zatímco v roce 2023 měli na závodě jednu profesionální startérku rychlých vozů, letos dorazily dvě. „Slečnu Ilonu jsme tu měli vloni a ještě tu byla slečna Lucie, která to odmávla při dojezdu do cíle. To vymýšlí pan Lochman jako hlavní sponzor akce,“ podotkl Med.
Nejstarším strojem, který se účastnil závodu, byl Peugeot 108 z roku 1929 Jaroslava Vašáka. Ten se v závěrečném hodnocení umístil na 39. pozici.

Každoročně je součástí Jízdy nepravidelnosti soutěž o nejhezčí motocykl. „Vyhrál pan Jiří Dušek s Arielem SB 557 z roku 1932, druhá v pořadí byla ČZ 150C pana Aloise Homolky z roku 1950 a třetí byl stroj Moto Guzzi 250 pana Václava Dvořáka z roku 1955,“ vyjmenoval Med.

Největší smolař
Na posledním místě skončil Bohuslav Klement na Stadionu S11 z roku 1958 s více než půlhodinovým rozdílem v čase, který byl prohlášen největším smolařem.
„Protože jak se jede přes dálnici, tak místo na Petrovice jel na Úsobí. Mysleli jsme si, že někde zůstal. Pak na to přišel sám, že jede blbě,“ vysvětlil Med.
Doplnil, že z nejdál přijeli na závod, stejně jako vloni, Nunvářovi z Dačic. Povšiml si také jednoho soutěžícího v tričku Ledeč nad Sázavou.

Většina účastníků závodu se představila na československých strojích z 50., 60. a 70. let minulého století. Tedy z doby, kdy se u nás motocykly nejvíce vyráběly.
„Vždy je fajn, když přijede něco staršího, protože je na tom co obdivovat. Na Jawě už toho asi moc neobjevíme (smích),“ poznamenal s nadsázkou Med.
Zaznamenal, že se letos přišlo na místo startu závodu do Autokempu ve Štokách podívat více lidí než obvykle. „Vždycky přišlo pět-šest lidí a teď jich tam bylo snad 30. I podél trati se koukali, když jsme jeli. Podle mě je hlavní věc, že to dobře dopadlo, nic se nestalo a všichni dojeli,“ uzavřel Med.

Listina pořadí